fc2ブログ
Loading…

琳派400年:宗達と光琳のふたつの風神雷神図屏風が複製で夢の競演@京都・建仁寺

Posted by takumi suzuki on 19.2016 【今日のコロタイプ】    0 comments   0 trackback
24日は榊原吉郎先生による記念講演会も開催!
2016年1月16日(土)-1月31日(日)@京都・建仁寺

風神雷神・建仁寺1
コロタイプ版 尾形光琳筆「風神雷神図屏風」⇒制作プロジェクトについて詳しくはこちら

IMG_3712.jpg

平島です! 現在開催中の琳派400年記念イベントのお知らせです。
昨年11月、京都文化博物館で皆様にお披露目させていただいた尾形光琳筆「風神雷神図屏風」・酒井抱一筆「夏秋草図屏風」コロタイプ復元複製屏風が、一味違う展示で京都・大本山建仁寺の大書院において絶賛展観中です!(1月31日(日)まで) 今回は、建仁寺所蔵の俵屋宗達筆「国宝 風神雷神図屏風」複製品(制作・寄贈/キャノン・ 京都文化協会)と一緒に展示され、宗達が描いた風神雷神図を光琳がいかに写したか見比べて頂くことができます!

コロタイプ復元複製屏風プロジェクト公式HP http://benrido.wix.com/rimpa-collotype


建仁寺展示4
建仁寺本坊。現在「禅と武と画の生涯」と題した海北友松筆の方丈襖絵も特別公開中です! 詳しくはこちら

畳が敷かれた広い書院で、陽の光や風を感じながらご覧いただける機会はまたとございません。金箔・銀箔が不規則に輝き、また書院の障子の影が落ちた屏風は、お庭の見える風景と見事に調和しています。朝日を浴びた風神雷神図は金箔の箔目が美しく、仄暗い書院の風神と雷神を照らします。そして夕方になると夏秋草図が夕日を浴び、一日のうちに色々な表情が楽しめます。

建仁寺展示3
奥に見えるのが宗達筆「風神雷神図屏風」(複製)。手前はコロタイプ版 光琳筆「風神雷神図屏風」。裏面は酒井抱一筆「夏秋草図屏風」となった復元屏風です。ふたつの風神雷神が対峙しています!


■建仁寺に宗達作「風神雷神図屏風」がある理由

建仁寺展示5
宗達筆「風神雷神図屏風」(複製)

宗達筆「風神雷神図屏風」の所蔵は建仁寺ですが、もとは京都・宇多野の妙光寺にあったと伝えられています。妙光寺は応仁の乱以降荒廃しておりましたが、江戸時代初期に、建仁寺霊洞院の僧・才林慈俊により再興されました。伝来によると宗達筆「風神雷神図屏風」の依頼主は慈俊、あるいは再興の資金を提供した宇陀公軌という豪商であると考えられています。妙光寺は建仁寺霊洞院に付属しており、文政12年(1829)、六十三世全室慈保が建仁寺に移る際に持参したと伝えられています。

展示されている複製は、 キャノンと京都文化協会が立ち上げた「綴プロジェクト」によって2011年に建仁寺に寄贈されました。キャノンの持つ最先端のデジタル技術による12色のインクジェットプリントに伝統技術を施した複製品です。⇒日経新聞社記事「京都文化協会とキヤノン、高精細で複製した国宝作品を建仁寺へ寄贈 」(2011年2月9日付)

20160115182402725.jpg
このような形で、光琳の「風神雷神」抱一の「夏秋草図」が両面仕立てになっています。

一方、光琳筆「風神雷神図屏風」は、光琳が妙光寺において、宗達筆「風神雷神図屏風」を実際に見て、その上をトレースして写したと言われています。抱一筆「夏秋草図屏風」が光琳筆「風神雷神図屏風」の裏面に描かれることになったその経緯と見どころにつて詳しくは⇒こちら!「風神雷神図と夏秋草図 -ふたつの屏風の物語-」

本展では「風神雷神図屏風」とゆかりの深い建仁寺において、宗達・光琳両者の「風神雷神図屏風」を向かい合わせで展示しており、両屏風をぐるりと見比べて頂くことができます。さらに光琳筆「風神雷神図屏風」の裏には本来描かれた山折りの状態で抱一筆「夏秋草図屏風」が復元されており、琳派の系譜をご確認いただくことができます。そして、最先端デジタル技術で制作された複製と150年前の技術で作られた複製の両方を堪能できるめったにない機会です!


■記念講演会■(定員50名様 申込制、絶賛受付中!)

02-021.jpg
京都市立芸術大学名誉教授・榊原吉郎先生 
写真/京都府HP「京都から、世界をも魅了した美の系譜「琳派―RIMPA―」」より転載

開催日:2016年1月24日(日)午後1時30分から午後3時
聴講料:無料(ただし本坊拝観に別途料金必要)
講師:榊原吉郎先生(京都市立芸術大学名誉教授)
開催場所:大本山 建仁寺 大書院
申込方法:プロジェクト公式ホームページまたはお電話にて
URL:http://benrido.wix.com/rimpa-collotype
電話:075-231-4351
※講演会開催場所と展示場所は同じ大書院ですが、1月24日の講演会中も一般の方にご覧いただけるようにしています。


Blending Gelatin sensitizer Solutions-completing Gelatin Plate

Posted by takumi suzuki on 14.2016 English   0 comments   0 trackback
It’s not exaggeration to say that the gelatin plate is the life of collotype. How prints appear changes depending on how to blend gelatin sensitizer. There used to be a lot of collotype printing companies, and the same numbers of recipes existed.

Following is the current blending recipe of Benrido Collotype Atelier.

Gelatin1         720g
Gelatin2         720g
Water             15000ml
Ammonium Dichromate   180g
Potassium Dichromate    180g
Lead nitrate           30g
Benzoin tincture        180ml
ethanol         180ml


Blending of gelatin sensitizer 1 : chemicals
Above chemicals are broadly separated into three categories.
A) Gelatin
B)Sensitizing materials: Ammonium Dichromate, Potassium Dichromate
C)Assistants: Lead nitrate, benzoin tincture, ethanol
ゼラチン


Two kinds of gelatin :720g each



Main ingredient of sensitizer is gelatin. Gelatin for collotype once existed but has been discontinued as decline of collotype. And then we used photographic gelatin. But today, it’s not easy to purchase photographic gelatin anymore because of digitalization.
So now, we uses gelatin for food of Nitta Gelatin inc.

We did various tests when we were changing photographic gelatin to edible one. We judged gelatin’s aptitude for collotype by stiffness/softness, viscosity, strength of gel, tones, and printing-resistance. As a result of tests, now we decided to blend the same amount of two kinds of gelatin: 1)high-viscosity, soft gelatin 2)Low-viscosity, tough gelatin.
重クロム酸アンモニウム





Ammonium Dichromate (NH4)2Cr2O7
重クロム酸1
180g

 Potassium Dichromate K2Cr2O7
重クロム酸カリウム
重クロム酸2
180g

Potassium Dichromate, itself is resistant to light. However, it responds to light quickly when it combined with organic matter. Two kinds of Potassium Dichromate are necessary for collotype.
Each of them has different characteristics. Ammonium Dichromate is more photosensitive than Potassium Dichromate. On the other hand, Potassium Dichromate has better preservability because it has milder photosensitivity compared to Ammonium Dichromate. When collotype was invented, only Potassium Dichromate was used. Later, recipe of blend same amount of two kinds became popular. Benrido follows it. However, the record in 1981 shows there was a company which mixed two kinds of Dichromate 10:69 but not 50:50.


硝酸鉛

Lead(Ⅱ)Nitrate Pb(NO3)2
硝酸鉛1
30g

When mixing Nitrate with dichromate, it forms yellow lead chromate. Unclear Yellow color helps to see picture when exposure and ink when prints. It is said that using Nitrate was started in Japan. In Europe, Nitrate is not used. So, plates are clear.

安息香チンキ




Benzoin Tincture 180ml

Use of Benzoin Tincture was also devised in Japan. When gelatin sensitizer is put and dried, small spots appear on the surface of sensitizer. If spots are left, spots will appear in images.
Benzoin Tincture prevents spots from appearing. We mix it with ethyl alcohol in gelatin solution.





Blending of gelatin sensitizer 2: mixing chemicals
ゼラチン感光液1




Gelatin (center) two kinds of dichromate (left) Nitrate(right)




Bathe two kinds of gelatin, 720g each in 12L of purified water, and let it swell. Dissolve the gelatin by putting the bowl in hot water for one hour.
Add 1L purified water each to two kinds of dichromate and nitrate. And dissolve them by putting the bowl in hot water as gelatin.
If you bathe gelatin in water too long, gelatin starts to melt, intensity of jelly decreases, and becomes no longer useful.


ゼラチン感光液2
Add Ammonium Dichromate into gelatin solution.

ゼラチン感光液3
And then, add Potassium Dichromate K2Cr2O7

ゼラチン感光液4
Alcohol (upper), Benzoin Tincture (lower)

ゼラチン感光液5
At last, add Nitrate.

ゼラチン感光液6
Adding nitrate changes solution into bright yellow.
ゼラチン感光液7

The first filtering with a funnel and a cloth

ゼラチン感光液8
This recipe makes gelatin sensitizer solution for a couple of days.

ゼラチン感光液9

Let it cool off and leave it for one night to make it mature. More than 10 hours is necessary for maturing process. By maturing, plates gain strong printing resistance.



Shitahiki treatment

Let the gelatin sensitizer sleep for one night, and at the next day, making of gelatin plate is done. Shitabiki is done as a pretreatment of gelatin plate making. It works as middle layer to connect glass surface and gelatin sensitizer surface. Without this pretreatment surface of gelatin layer falls off.
Main material is water glass. As an additive, we use beer. Some uses gelatin or the white of eggs but beer is the most stable.
Brand of beer doesn’t matter. But no low malt beer (we tested).

下引き4

Sodium Silicate Na2Si4O9





下引き2





Solution of beer and water glass. 3ml of Water Glass+ water 30ml and beer 30ml

下引き1

Applying Shitabiki solution
下引き3
Place shitabiki finished glass plates in dryer machine horizontally.


There is another way of shitabiki, but Benrido does a cloth wiping style “Shitabiki”. After Shitabiki treatment, put plates inside a dryer adjusting to make it horizontal.














completing Gelatin Plate

ゼラチン感光液10
Leave gelatin for one night. Melt it again.

サポニン

Saponin 13g+Water180ml(For three days)


Dissolve gelatin in hot water, again.
Filter it (Second time). Adding Saponin to it just before putting it on the glass plate. Saponin activates surfaces. It prevents gelatin from lathering.



Put Gelatin sensitizer solution on pre-treatment (Shitabiki) finished glass plate.



Make it even.

刷版1

Delete bubble by picking if there is any.
刷版2

Require two people to treat the biggest sized glass plate.
刷版3

刷版4
Place the glass plates in dryer machine horizontally.

乾燥機


Dry for 1hour and half at 55℃.



When it becomes normal temperature, drying process is done.
Put them in dark for exposure process on the next day.

プロフィール

takumi suzuki

Author:takumi suzuki
【コロタイプの過去・現在・未来。創業明治20年の京都 便利堂が100年以上にわたって続けているコロタイプ工房より最新の情報をお届けします】
Japanese:www.benrido.co.jp
English:www.benrido-collotype.today

カテゴリ

  • 【コロタイプとは? what is a collotype?】(1)
  • 【コロタイプ、やりませんか collotype academy】(15)
  • 【コロタイプで作品集をつくりませんか?】(1)
  • 【今日のコロタイプ】 (31)
  • 【コロタイプ技法解説 collotype process】(4)
  • 【コロタイプの歴史】(2)
  • 【古典印画技法 Altanative Process】(3)
  • 【コロタイプギャラリー】(46)
  • 【書棚のコロタイプ】(3)
  • 【コロタイプ技術の保存と印刷文化を考える会】(2)
  • 【法隆寺金堂壁画ガラス乾板保存プロジェクト】(3)
  • 【文化財を護る技―「認定保存技術」プロジェクト】(0)
  • 【メディア取材】(5)
  • 未分類(1)
  • English(8)
  • HARIBAN AWARD(8)

全記事一覧

takumisuzuki123